aliceeugster.reismee.nl

Weer thuis. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....!!!!! (Laatste verhaal)

We zijn al weer 6 dagen terug uit Burkina Faso! Het is hier -6 en er wordt gesproken over een 11-stedentocht. Ik laat de hond uit in een snijdende oosten wind. Het is even wennen.

De laatste weken in Burkina waren druk en warm als iedere dag. Alle welkomst rituelen zie ik nog voor me als ik m'n ogen dicht doe. Zo veel mensen om ons heen die nieuwsgierig kwamen kijken en voor ons dansten. Vaak werd er ook gegiecheld door de vrouwen. Ze vonden dat wij er raar uitzagen. Ook was het gek dat 'zulke oude mensen' (de gemiddelde leeftijd in Burkina Faso is ongeveer 50 jaar) bijna 9000 km kwamen fietsen naar hun land. 'Hebben jullie geen geld dat je op de fiets komt?', vroeg één van de leerlingen op Zoodoo in Ouahigouia. Zelfs Salif, de coördinator van DSF, de organisatie waar het sponsorgeld naar toe gaat, vond ons een 'petit fou' (een beetje geschift), zei hij tijdens een toespraak ter ere van het openen van een school.

Maar ondanks deze verbazing zijn we erg gastvrij ontvangen en de scholen die we gezien hebben waren indrukwekkend. De praktijkklassen waren leuk om te zien; een naaiatellier waar meisjes hun eigen creaties showden. Eén meisje haar trouwjurk die ze zelf ontworpen had en ook de monteursklas, waar de jongens les kregen van een vrouwelijke docent. Erg geëmancipeerd! Ook het basis- en voortgezet onderwijs zag er goed uit. We hebben veel klassen bekeken en de leerlingen konden vragen stellen. Eén leerling zag zijn kans en vroeg om een microscoop voor zijn praktijklessen. Die werd hem ter plekke beloofd.

En zoals ik al eerder schreef was het bezoek aan het geboortedorp van Adama en het enthousiasme waarmee hij ons alles liet zien iets om nooit te vergeten. Ik hoop echt dat we een moderne graanmolen voor de vrouwen van zijn dorp kunnen realiseren zodat ze tenminste een klein sprongetje in de tijd kunnen maken. En dat er daardoor voor de generaties na hen meer tijd zal zijn voor ontwikkeling. Nu zijn hun dagen gevuld met het zorgen voor eten en blijft er weinig tijd over.

De laatste week in Burkina hebben we met een kleine overgebleven groep plus overgekomen familie nog even een beetje vakantie gevierd. We hebben oa een wildpark bezocht ten zuiden van Ouagadougou. Dat viel een beetje tegen. We hebben weinig dieren gezien en de reis leek erg lang. De olifanten die we wel gezien hebben maakten wel veel goed.

Ik zelf heb tot het laatst van Afrika genoten! Het stof en de rode gravel heb ik tijdens de laatste rit in de open safari-wagen nog eens goed door m'n haren laten waaien. Dit zou ik voorlopig niet meer meemaken, dus.......

Nee, even serieus....., het was een prachtige monsterrrrrrrrrrrrrrrrtocht en we hebben het sponsorgeld dik binnengehaald!!!!!

Groetjes en

veel liefs van

Alice

PS: Dit was de laatste keer dat er een bericht kwam van dit reislog.

Reacties

Reacties

marianne

Wat een verhaal en een fantastische belevenis waar je je hele leven nog aan zal denken en over zal dromen.
Bewondering voor je Alice, een droom die voor jou maar zeker voor de mensen daar is uitgekomen, liefs Marianne

Lieneke

Wat een geweldige ervaring zo'n reis! Uit je hiermee symbolisch gevulde rugzak zal je nog op vele momenten in je leven kunnen putten.
Heel leuk ook dat je ons daar al die tijd van hebt mee laten genieten.
En top dat de mensen daar van deze reis ook vele vruchten kunnen plukken.
Succes weer met het leven in NL!

Hartengroet, Lieneke
S

Hans Ravestein

Alice,
Petje af voor jullie allemaal! Een prachtig avontuur met een heel goed doel. Dit zul je de rest van je leven mee kunnen dragen. Groet, Hans

Yolanda Veter

Hoi Alice,
Ik vind echt dat jullie met z'n allen een GEWELDIGE prestatie neergezet hebben. Wat je zegt: dat sponsorgeld hebben jullie dik binnengehaald!
Ik vond het heel erg leuk om jullie belevenissen te volgen en ik wil jou een extra compliment geven voor jouw manier van schrijven. Je bent echt een verhalenschrijver die met dagelijkse details en gevoelens een heel goed beeld neerzet van hoe het nou echt is! Heel goed gedaan en ook nog mooie foto's! Ik kan niet wachten op een boek met zoveel mogelijk verhalen en foto's van deze monstertocht. Kado-ideetje voor volgende jaar Sinterklaas?
Nou zonder dollen, dikke complimenten voor alles wat jij en jullie allemaal gedaan hebben en hou de zon in je lijf zo lang mogelijk vast hier in die koude winter;-)
Groetjes van Yolanda

Petra Romeijn

Je bent een toppertje en ik ben blij dat je weer heel huids thuis bent! Ik hoop dat je nog lang kunt nagenieten van deze voor jou prachtige reis!
CHAPEAU!!!
Liefs Pe

Han Ravestein

Alice, blij dat je gezond en wel weer thuis bent.
Genoten van de verhalen en de foto's.
Liefs tante Han

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!