aliceeugster.reismee.nl

Wildkamperen, 3 (fiets)dagen voor Bamako en een mooie cola-stop

Mali dinsdag 2 november

Vandaag weer een mooie fietstocht richting Bamako. Nog 3 dagen fietsen voordat we daar aankomen. We gaan daar logeren op een terrein, geregeld door Johan Wachters, een bekende van Floor die werkt voor een ontwikkelingswerk organisatie. Het zal niet in Bamako zelf zijn, maar in Katie, een stadje 20 km voor de hoofdstad. Waarschijnlijk zullen we een taxi gaan regelen voor een stadsbezoek.
het landschap hier in Mali is mooi, maar veel van hetzelfde, glooiend savanne landschap met af en toe kleine dorpjes waar we doorheen fietsen. De dorpjes bestaan uit een paar huisjes en/of hutjes. Veel huisjes zijn gecombineerd met een soort winkeltje of een werkplaats in de buitenlucht. In onze ogen is het vaak erg rommelig, veel auto-onderdelen waar de donkere mensen helemaal in wegvallen.
Vanmiddag ook weer een leuke colastop (een hutje waar een koelkast in staat waaruit kleine flesjes frisdrank verkocht worden.) Een groep mannen waren met elkaar in gesprek en boden ons een zitplaats. Dielof en Floor schoven meteen aan tussen de groep dorpsbewoners alsof ze nooit anders gedaan hadden. Er lagen ook een paar hoopjes vruchten op de grond. Ik vroeg aan één van de mannen wat het was en het bleken guaves te zijn. Ik had geen idee hoe je die moest eten waarop de man het even voordeed. Lekker fris, een soort kruising tussen een tomaat/avocado/passievrucht. Ik heb meteen zijn hele voorraadje maar gekocht. Zoveel fruit is hier niet te koop.
De kinderen van het dorp waren weer erg nieuwsgierig en kwammen weer met z'n allen kijken wat een rare witte mensen wij waren. Vaak roepen ze langs de weg iets van witte! witte! og misschien bedoelden ze 'bleekscheet!'. 'Toebaboe, toebaboe! La blanche, la blanche!'. Ook moesten ze alles even aanraken.
Ook weer een mooie wildkampeerplek aan de kant van de weg. (weinig gaten gelukkig vandaag. Gisteren pakte ik ze allemaal)
Morgen weer om 6.30 uur op de fiets naar Diema. een gehuchtje 125 km verderop. Burkina komt al een beetje in zicht!
Welteruste.