aliceeugster.reismee.nl

Samba en Celine Dion in Senegal

Senegal
Vandaag een makkelijke fietsdag gehad. Of begint het Afrikaanse wegdek misschien te wennen? We hadden niet veel wind, asfalt (wel met héél veel gaten) en de zon bleef verscholen achter de wolken. We hebben dan ook extra kilometers gedraaid vandaag en inmiddels weer een mooie wildkampeerplek op de Senegalese savanne.
Dat was afgelopen twee dagen wel anders. De N3 bleek wat onbetrouwbaar. Hij begon met gravel waarna hij overging in een paar kilometer prachtig asfalt, maar daarna hield het begaanbare wegdek het helemaal voor gezien en bleef het een zandpad gedurende 110 kilometer (gevoelsafstand 600 kilometer volgens Gerie).
Eigenlijk was het een mooie surviveltocht. Het werd een uitdaging om op je fiets te blijven zitten tot je er soms slap van het lachen afviel. Na een uur of 1 ´s middags werd de stemming minder omdat het toch wel erg warm werd )rond de 40 graden'. Het kostte dan ook veel uitvallers. Toch vond ik het echt Afrika en had ik het niet willen missen!
Verder leren we veel van Adama. Hij is zo enthousiast en vertelt veel over allerlei gebruiken, eetbare planten etc... Hij heeft ook meteen veel contact met de Senegalezen die steeds nieuwsgierig komen kijken wat voor groep mensen wij zijn. Er worden hier bijvoorbeeld veel Bissap bloemen, witte en rode geoogst waar sap van gemaakt wordt een een soort bouillon.
We staan op dit momen weer op een mooie plek waar vanmiddag de herders met hun koeien en schapen voorbij kwamen. Ook de dorpsoudste kwam net nog op zijn ezelkar even langs om kennis te maken. Hij was vriendelijk maar vond het eigenlijk niets dat wij hier kampeerden. Hij had ons liever in zijn dorp ontvangen. Het zou misscjien gaan regenen.
Gisteren de rustdag in Ourosogui doorgebracht in een hotel. Daar aangekomen zaten we even in de tuin waar een aantal vrouwen bezig waren eten te maken voor een naamfeest voor een pasgeboren baby. Ik kreeg hierover uitleg van een 17/jarige jongen, Samba, die vanaf het binnenkomen in het stadje bij me in de buurt bleef omdat we meteen met elkaar in gesprek kwamen. Ook hebben we samen nog even eeen nummertje van Celine Dion gezongen, begeleid door zijn mobieltje.
Morgen hopen we na 70 km de grens met Mali te bereiken. Ik ben benieuwd of dat weer heel anders wordt.

Reacties

Reacties

Josephine Ariaansz

hoi Alice,
Dat klinkt als puur genieten, afzien en weer genieten. Het Afrikagevoel heeft helemaal bezit van je genomen, zo te lezen. Die ontmoetingen en met je neus in allerlei plaatselijke gebruiken vallen, maakt het compleet. Het is je gegund!
Heel veel groetjes aan allemaal, Josephine

Thea Kranenburg

Lieve Alice,

Wat een doorzettingsvermogen!
En dat op zo'n slecht stuk weg, maar jullie houden de moed er zo te zien nog steeds in!!
Vanavond zie ik de familie in Driebergen, die ook allemaal nieuwsgierig zijn naar jou ervaringen!
Veel liefs,
Mama

Moran en Josje

Hey Moeders!

Ik miste je belletje net met een paar minuten maar het lukt niet om terug te bellen :( Ik luisterde naar je voicemail maar daar hoorde ik alleen maar ruis en toen een opgewekte stem die zei 'en doe groetjes aan Josje!' toen wist ik dat het wel goed zat in ieder geval. Jos en ik zijn benieuwd naar je verhalen, en het liefst lekker met een wijntje als je terug ben :)

We kijken er naar uit! Succes komende weekies, en ik hoop dat Mali jullie goed verwelkomt.

X Moran en Josje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!