aliceeugster.reismee.nl

Overnachten aan de Mauretaanse grens

Zaterdag 16 oktober
De laatste dag in Marokko
De laatste keer wakker worden in de Marokkaanse Westelijke Sahara op één van de mooie `wild kampeerplekken`. Fred heeft weer gezorgd voor vers brood bij het benzinestation van 10 km verderop.
Om 7 uur zitten we weer op de fiets om ongeveer 90 km te fietsen naar de Mauretaanse grens waar we eigenlijk van plan waren om nog één nacht wild te gaan kamperen. Dat was best spannend omdat er toch gewaarschuwd wordt voor mijnen in dat gebied. Uiteindelijk konden we (gelukkig) overnachten in een soort hotel bij een benzinepomp en tevens grensovergang. De grens was dicht en zal pas de volgende ochtend om 9 uur weer opengaan. Morgen kunnen we dus uitslapen tot 7.30 uur!
Trudi had de kamers geregeld en we zouden met de 5 meiden op een tweepersoons kamer slapen. Een paar matjes erbij uitgerold en slapen maar. Even later bleken de mannen toch over véél meer ruimte te beschikken en ik besloot daarop bij Fred en Johan in te trekken, waar ik zelfs een echt bed kreeg omdat Fred aanbood op een matje te slapen. Dat sloeg ik natuurlijk af, maar er was geen ontkomen aan.
Trudi en Ben hadden inmiddels onze keuken al geïnstalleerd in de restauratie van het pompstation, maar dat ging de eigenaar toch te ver. Er kan veel in Marokko, maar er zijn grenzen.
Toen maar veel patat besteld voor vanavond. Daar kan niet veel mis mee gaan.
De was hangt alweer te drogen achter het pompstation naast een paar bedoeïnetenten die daar opgezet zijn.
Iedereen begeeft zich ondertussen in en rond het pompstation en lummelt een beetje rond, schrijft een dagboekje of doet een dutje terwijl de Marokkaanse mannen naar de voetbal op het hoogste volume kijken en daarbij hetzelfde kabaal maken als bij ons in Nederland.
Joyce maakt ondertussen een tonijnsalade op wat overgebleven stukken brood en zo komen we goed de dag door.
Morgen nog een klein stukje fietsen door Mauretanië tot aan het vliegtuig waarmee we naar Dakar zullen vliegen. Kees, Dielof, Ben en Fred zullen de truck en de Nissan naar Dakar rijden door Mauretanië. Er is de fietsers en de auto's een escorte beloofd door de ambassade ivm de veiligheid die niet gegarandeerd is in dit gebied.

Elly

Hallo Marjan
Ik was heel blij dat je mij opbelde. Ik volg jullie nog steeds op de website, dit vind ik erg leuk. Ik ben nog niet zo erg handig in het terug mailen. Dus word ik nog wel eens geholpen. Verder gaat het goed met mij, ik hoop ook met jullie allemaal.

Tot de volgende keer,

Groetjes & veel liefs