aliceeugster.reismee.nl

Westelijke Sahara, mooie kusten, zand en fossielen

Donderdag 7 oktober
Vandaag couscous gegeten. Dit was duidelijk niet de specialiteit van Trudi want het duurde lang voordat we alle klonten eruit hadden weten te roeren. Voor de volgende couscous-maaltijd bieden Bart en ik ons als vrijwilligers aan. Voor de zekerheid vragen we eerst of Willemien een receptje wil mailen. Op de plaatselijke markten zijn volop pruimen en rozijnen en hopelijk ook de goede kruiden aanwezig om een lekker maaltje te bereiden. Heeft de kookploeg ook een avondje vrij. Truid's couscous was uiteindelijk best lekker hoor.
Onderweg gemerkt dat er hier veel aan zoutwinning gedaan wordt. Langs de kust zagen we deze bedrijven met rondom hopen zout. Het leek vanaf een afstand op resten gesmolten sneeuw, maar dat kan het niet geweest zijn
Laughing
Ook wordt er duidelijk veel gevist hier. We fietsen regelmatig langs vissersdorpjes die bestaan uit een soort krotwononkjes op de kust (strand) of in de kliffen. Zelden treffen we iemand thuis. Wanneer is hier het visseizoen??? De bootjes die erbij liggen zien er goed onderhouden uit dus ze worden duidelijk wél gebruikt. Je vraagt je soms ook af hoe ze de boten van die hoge kliffen in het water krijgen. Misschien krijgen we dat nog te zien.
Vrijdag 8 oktober
5000 km gepasseerd!
Vandaag weer van desert naar desert gefietst. Wel in de omgeving van Layoune - Layoune/haven. De hele dag weer onder escorte van de Marokkaanse politie. Toen de wind erg tegen was, heb ik nog even geprobeerd om aan te haken bij de langzaam naast ons rijdende politiewagen. Ik kreeg echter alleen een hand. Aardige jongens, die politiemannen. Hoewel ik wel gemengde gevoelens heb over die constante aanwezigheid. Waartegen willen ze ons eigenlijk beschermen? En echt, ze zijn er de hele dag en ook 's nachts staan ze als waakhonden naast de truck. Wat 's middags lastig douchen is om nog maar niet te spreken van een toiletbezoek in de open lucht.
De kampeerplek die gevonden werd zag er prima uit, maar al snel bleek dat er geen haring verder de grond in ging dan een centimeter of twee. Dus werd het keien zoeken, waar er genoeg van lagen. Eén tentje voor José en mij, dat scheelde tenminste wat gemodder.
Over modder gesproken, die hadden we de volgende ochtend volop. De nachten hier aan de kust zijn erg klam. Op de volgende kampeerplek krijg je de ritsen amper nog open.
Op de valreep is Fred 's avonds nog op broodjacht gegaan in het dorp waar we doorgefietst waren. Het zag er 's avonds wat louch uit, maar er moest de volgende ochtend toch gegeten worden en............. weer gefietst! Maar laat dat maar aan Fred over. Ondanks zijn aanhoudende darmklachten is hij meester-regelneef.
En als het even kan wordt in deze omgeving altijd 's avonds de bakker geregeld, zodat we de volgende ochtend vroeg warm brood voor de hele groep kunnen halen met de Nissan.

Zaterdag 9 oktober
Ontbijt met croissants en driehoekjes. De driehoekjes leken op appelbroodjes maar smaakten daar zeker niet naar en waren zonder grote hoeveelheden thee bijna niet door te slikken. Maar ja, de koolhydraten moeten naar binnen anders kan er niet gefietst worden. Je wilt niet weten hoeveel brandstof er naar binnen gewerkt moet worden om al die kilometers te kunnen fietsen!!
We waren vandaag dan ook weer blij dat de truck en Nissan ons twee keer kwamen 'bijvoeden' onderweg
Helemaal omdat het de hele 120 km tegenwind was vandaag.

Eén voordeel, de haringen gaan weer beter de grond in vandaag.
Dinsdag 12 oktober
Vandaag is het de verjaardag van Co. Deze ochtend bij het ontbijt hebben we daar met z'n allen bij stilgestaan. We hebben kaarsen aangestoken en zijn een minuut stil geweest. Co, je blijft echt met ons meereizen.
Woensdag 13 oktober
Vandaag weer een rustdag in een mooie stad halverwege de Westelijke Sahara, gelegen op een landtong aan de kust. Het is een moderne stad die 'zomaar' uit het zand leek op te rijzen toen we er vanuit de woestijn op af kwamen fietsen. Zo'n moment is indrukwekkend. Je fietst over het topje van een zandberg heen en er ligt ineens een fata-morgana-achtig ander landschap voor je. Zand en ook veel binnenzeetjes met flamingo's. Deze helaas te ver weg om te fotograferen.
In de stad weer twee dagen in een hotel. Wel lux weer even in een echt bed. Alles weer even laten drogen want de hele inhoud van mijn tas begon een beetje schimmelig te ruiken door het klamme zeeklimaat hier.
Vandochtend de stad in met de meidengroep. Patat en pizza gegeten in een restaurantje wat ons veilig eten leek. Nog even over de bazar gelopen. Lex, ik heb een mooie Afrikaanse pyama voor je gescoord
Laughing
. Het afdingen begin ik een beetje te leren, maar het houdt toch niet over. Te weinig geduld.
De laatste nacht met het wild-kamperen geen politie controle meer gehad. Wel steeds onderweg zodra je op een splitsing komt (die zijn er niet veel. Meestal fietsen we op de enige weg die er is (verhard) en daar rijdt ook het overige verkeer op.
Wat steeds terugkeert zijn de vele visvrachtwagens die onderweg hun afval lozen. Dit stinkt echt vreselijk! Vooral 's ochtends draait je maag zich om als je zo'n plek passeert.
Miquel, er wordt hier veel gesurfd en ge-kite. De golven zien er prachtig uit en ik heb net een plaatselijke surf-shop gefotografeerd.
Vanavond eten we spaghetti, gemaakt van een restje tomatensoep van gisteren. Hier hadden we per ongeluk zo veel tomatenpuree in gedaan dat we daar de hele week nog pastasaus van kunnen maken.
Met de groep gaat het goed. Gisteren zaten we met z'n allen te eten op een hotelkamer als een stel pubers. Koken op 2 pitjes en zittend op kussens.
Morgen weer vroeg op de fiets. Over een kleine week hopen we naar Dakar te vliegen waar we dan de rest van de groep treffen .
Er zijn niet veel internetplekken meer dus de berichtjes worden wat beperkter.
Liefs
Alice

Yolanda Veter

Hoi Alice,
Wat zijn jullie toch ongelooflijke bikkels! Ik vind het zo knap hoe jullie maar steeds doorgaan - het is een loeizware tocht gewoon! En de hele groep al meer dan 5000 km afgelegd: complimenten allemaal hoor!! Goed te lezen dat jullie gister een kaarsje voor Co hebben gebrand: fietst ie toch een beetje mee.
Nou Alice, ik vind het iedere dag weer leuk om te kijken of jij/jullie nog iets nieuws geschreven heb/hebben. Hartstikke leuk om te volgen en ik vind ook dat je leuk de gewone dagelijkse dingen beschrijft zodat je een beetje mee kan voelen zeg maar. En ook nog leuke foto's!!! Wat willen we hier nog meer;-)
Zet hem op richting Dakar en dan lekker uit dat klamme zeeklimaat vandaan! groetjes vanuit Limmen,
Yolanda

Petra

Meid wat fijn weer wat te lezen. Ik ging de verhaaltjes nog missen. Ik vind het zo ontzettend knap van jullie. Ik vind 20 km fietsen echt al best een eind :).
Nou Alice zet hem op en ook voor de rest van de groep heel veel succes.
Hou vol!!
xxx Pe

Ivan

Hey mamm!, ik heb naast onze leuke gesprekken aan de telefoon helemaal niet meer gedacht om te reageren op je blogjes :O maar ik heb wel alles gelezen hoor :) als ik bij lisanne thuis kom word ik sowieso ook 100 procent bijgepraat door lisanne dr moeder die jullie op de voet volgt :P

Ikzelf ben nog steeds aan het wachten op piano les en zang les gaat heel goed, morgen ga ik mijn eerste liedje bestuderen met gunter de zangleraar.
ook heb ik een vaste baan bij pappa voor minstens 3 dagen per week en dat gaat heel goed, dus geen stickertjes plakken meer :P

De laatste update voor wat mij betreft is dat ik het opgegeven heb, ja, uiteindelijk na dage lang sleutelen aan mijn brommer heb ik het opgegeven. ik verkoop mijn brommer :( maar veel werken en sparen en dan ben ik onderweg naar mijn eerste auto!

Ik mis je heeeeel erg en dat doen we natuurlijk allemaal. maar het belangrijkst voor mij is dat jij een super tijd hebt daar.

Ik hou van je! (op de manier dat een zoon van zijn moeder houd ;) )

lex

Hi lief, ik heb je net gelukkig weer even aan de lijn gehad en kunnen spreken. ben zo blij te horen dat het goed gaat. Ik hoorde aan je stem dat je aan het genieten bent. Elke dag is nu denk ik een dag met weer nieuwe ervaringen. Dat lijkt me fantastisch en ik hoop dat jij dat ook zo ervaart. Geniet van elke dag want morgen is hij al weer verleden tijd. We spraken lekker met elkaar aan de telefoon en zeiden aan het eind van het gesprek heel zachtjes tegen elkaar: ik hou van je. En dat over een afstand van 5000 km!!! Net dus een paar dagen in moskou geweest. Was wel apart om daar tezijn maar niet de moeite waard om nog een keer te gaan. Alles is over de top, zonder gevoel en intresse maar alleen maar voor het uiterlijk vertoon. Wel een heel aardige taxi chauffeur die mijn telefoon helemaal terug bracht naar het hotel omdat ik hem in zijn taxi had laten liggen. Hij had hem ook kunnen houden en dan had niemand dat geweten. Nog effe een paar dagen en dan vlieg je naar Dakar, en dan op de fiets verder via Senegal, Mali naar Burkina. Ik begin echt jalours te worden maar krijg ook steeds meer ontzag voor de prestatie. Lieffie ik hoop dat je nog veel meer gaat genieten en dat je het allemaal een beetje kunt opslaan om er later weer van te kunnen genieten, Ik hou van je in stilte, in de verte, in de zon of in de regen. Denk de hele dag aan je en kom in gedachte steeds je heerlijke lach weer tegen. x x x x

Jan Tulp

Dag Alice,

Weet dat je in onze gedachten bent. We volgen je op de voet.
Ik ben niet zo'n schrijver voor openbare blogs, dus laat ik het hierbij.

Veel plezier en sterkte. Groet,

Jan Tulp, ook van Bep.

thea kranenburg

Hoi lieve Alice,

Wat heb je weer een leu en interressant relaas gegeven over je rei door de Westelijke Sahara! Ik voel me bijna met je mee fietsen! (kan ik niet hoor!)
Die politie escorte is wel apart, hopelijk extra veilig?
Lees graag je ervaringen!!
Veel liefs,
Mama

marijke

Hoi
lief
zooogaaafalles,genietvanjouwbelevenissenxxxxMarijke

Josephine Ariaansz

he Alice,
Met rode oortjes heb ik alles weer te lezen, ik was je internetadres kwijt, net als dat van de anderen.
Misschien kunnen ze de zoutproductie nog wat verhogen door gebruik te maken van zwetende fietsers die voorbij komen...Dat die enorme houten haringen van jou de grond niet in gingen, verbaast me eerlijk gezegd niets. Gezellig, he, logeren bij José. Zijn jullie nog aan slapen toe gekomen of was het de halve nacht giechelen?
Mooi dat jullie de 12de een minuut stilte hielden; hier heeft er hier ook een extra kaars gebrand voor Co. Vandaag ben je een maand onderweg. Fijn dat je zo goed gaat, helemaal top!! Geniet ervan. liefs, Josephine

Hii Alice,

Weer even een update vanuit Alkmaar. Ik ben vandaag lekker nog een dagje vrij. Moran ook (alhoewel hij nu aan het leren is voor z'n Marketing tentamen vanavond). Toch zitten we gezellig allebei in onze knusse woonkamer. Muziekje aan en lekker een warme kop thee erbij. Het is hier inmiddels echt herfst aan het worden. Vannacht was er voor het eerst vorst. Ook staan de bomen er vel gekleurd en kalend bij...

Gisteren waren we in Heiloo, waar we met zn allen nog eens je fotos en blog hebben doorgebladerd. Wat ben je toch een geweldige reis aan het maken! Wanneer stappen jullie op het vliegtuig?

Veel succes met jullie volgende avontuur, in een nieuw land. Liefs en groetjes aan de groep!

Josephine Ariaansz

hoi Alice,
wat is het toch allemaal spannend, ik denk de hele dag aan jullie! ben erg benieuwd hoe de afgelopen dagen zijn geweest en hoe het met de "grote" groep zal voegen, heb er alle vertrouwen in.
groetjes, Josephine

petra W

Hoi Alice,
Als ik je schrijven lees dan zie ik je regelmatig lachtend voor mij, dus ik heb er vertrouwen in dat je daar wel een stukje van je routes gevonden hebt (vorig karma ?) Geniet volop van je avontuur want daar blijf je vast heel jong bij.
Heel veel liefs en lekker eten, je vriendin Petra

Josephine

he, Alice, gister hoorde ik van Wils dat je innig gearmd met Martha door het leven gaat. Wat super lastig dat je je bril kwijt bent. Ik hoop dat jullie snel een vervangend iets kunnen regelen en/of dat je reserve bril goed genoeg is...De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar ja, je weet nooit waar, wanneer, hoe en waarom. Groetjes, Josephine

Petra

Hoi Alice,

Wat super dat jullie al 5000 km hebben gefietst. Zet hem op daar!
Als mijn (oorspronkelijke) werkbegeleidster heb ik je beloofd om je op de hoogte te houden: nou ik heb een 8.2 voor mijn afstudeeropdracht. Ben er erg blij mee. Ik laat je het stuk zien wanneer je terug bent. Tot die tijd blijf ik je verhalen volgen.

Groetjes

solange

Hoi Alice,

Vol bewondering je verhalen weer gelezen. Ik vind het knap en krijg al zadelpijn als ik het lees. En dan nog die hitte en vliegende en kruipende beesten. Maar ben wel jaloers op de saamhorigheid en alles wat je onderweg ziet en meemaakt.
Ik moet Trudy de groeten doen van mijn moeder
en ik wens jou en de rest van de ploeg nog veel veilige en mooie km toe
Dikke x Solange

Hi Alice,

Lees ik hier boven nou dat je je bril kwijt bent?! Super vervelend & lastig! Heb je inmiddels al wat kunnen regelen ter vervanging?

Ik las in de groepsblog dat jullie nieuwe teammaatjes zijn gearriveerd in Dakar. Leuk! Is de groep hierdoor veel groter geworden? Of hebben er ook een aantal mensen de groep weer verlaten?

Hier gaat alles zo z'n gangetje. Het is weer lekker weekend. De weken vliegen hier de laatste tijd echt voorbij. Ik kreeg gisteren een belletje van m'n tante of we samen Sinterklaas gaan vieren, en ook zijn we de wintersportvakantie voor eind december al aan het plannen. Het komt allemaal opeens zo snel dichtbij! Jij zit ook alweer over de helft van je grote avontuur.

Moran is vannochtend vroeg in een bus met vrienden en mede team-riders naar Mayrhofen gereden voor een weekje sneeuw. Hij gaat daar snowboard clinics geven - en de sfeer zat er al goed in want het heeft de afgelopen dagen veel geneeuwd in het gebied. Als hij terug komt ga ik een weekje naar Engeland om m'n ouders op te zoeken Qua timing niet helemaal goed op elkaar afgesteld dus, maar het kon even niet anders. En ik heb er hoe dan ook ontzettend veel zin in - lekker uitwaaien op het strand! :)

Ik kijk uit naar de nieuwe fotos en je volgende update! xxx Josje